woensdag 2 maart 2016

Lampenkap van dia-raampjes

 

Dit is een idee dat ik eens op Pinterest heb gezien, maar helaas had ik geen dia's van mijn eigen gezin. Dat moest ik dus eerst zien te regelen. Omdat het heel duur is om échte dia's te laten maken van digitale bestanden, heb ik zelf nep-dia's gemaakt. Ik kocht een grote hoeveelheid lege diaraampjes via Marktplaats en ook een lampenkap in de kringloopwinkel. Daar haalde ik de oude bekleding vanaf.

 

Op mijn computer selecteerde ik meer dan honderd leuke foto's en ik rekende uit hoe groot elk fotootje afgedrukt moest worden om in een diaraampje te passen en hoeveel ruimte er tussen de foto's moest komen. Vervolgens drukte ik drie vellen vol met fotootjes af op van die ouderwetse overhead-sheets. Ik knipte de fotootjes uit en plaatste ze in de diaraampjes.

 

Ik had een malletje gemaakt om er heel precies gaatjes in te kunnen boren en zodat alle gaatjes gelijk zouden worden. 108 keer 4 gaatjes. Daarna moesten alle dia's met buigringetjes van 8 mm aan elkaar - een heel karwei!

 

Ik had erg veel geluk met het frame van de lampenkap! Er pasten precies 18 dia's in de rondte en van boven naar beneden kwam het ook aardig uit.




4 opmerkingen:

  1. Hele goede tip! Moest dia's maken voor een filmproject van school en deze methode werk super! Het is ook mogelijk om de dia's te gebruiken in een projector en deze te projecteren op de muur. Heel vet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Pleunie, als je naar 'buig-ringetjes' vraagt in de ijzerwarenzaak (of Gamma of zoiets), dan zouden ze het wel moeten weten.
      Lampenkap heb ik gevonden in een kringloopwinkel. Het is misschien even zoeken, inderdaad. Bij de meeste lampenkappen is de bovenkant kleiner dan de onderkant, maar die moet je niet hebben. De boven- en onderkant moeten dezelfde doorsnede hebben. Met een beetje geluk vind je er vroeg of laat eentje. Ik hoop dat het je lukt. Stuur me vooral een foto als 'ie af is!

      Verwijderen
  3. Heel toevallig ben ik precies met hetzelfde bezig voordat ik dit gezien heb. Alleen ik heb dus twee problemen: 1. die ringetjes ben ik zelf aan het maken want ik kan ze nergens vinden. Heb jij die zo ergens gekocht? Zo ja, waar? 2. zo'n mooie lampenkap krijg ik helaas niet gevonden bij de kringloop, ik ben nu een omgedraaide aan het lassen.
    En het eindresultaat is echt heel mooi, knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen