dinsdag 3 augustus 2021

Twee kattenhuisjes


Ik zag eens zoiets als hieronder op internet en dat leek me ook leuk voor mijn eigen katten. Niet rond, maar zeshoekig. Altijd leuk om je kennis over graden en tangens weer eens van zolder te halen en zo te berekenen hoe groot elke zijde moet zijn en hoe schuin je elk plankje dan moet afzagen. 

I once saw something like below on the internet and I thought it would be nice for my own cats too. Not round, but hexagonal. Always nice to freshen up your knowledge about degrees and tangents and to calculate how large each side should be and how diagonally you should saw each plank.

Dat schuine afzagen heb ik trouwens láten doen, bij de vriendelijke mensen van de doe-het-zelf-zaak hier in het dorp. Om een zeshoek te krijgen, heb je plankjes met een rand van 60 graden nodig.

I had the sawing done by the friendly people of the DIY store here in the village. To get a hexagon, you need boards with a 60-degree edge.

Hieronder nog wat meer foto's van het maken van de zeshoek. Ik gebruikte trouwens OSB hout van 10mm dik. Ik lijmde de delen aan elkaar met houtlijm. De achterkant van MDF bevestigde ik met schroeven aan de zeshoek, omdat daar de meeste kracht op zou komen.

Below are some more pictures of making the hexagon. I used OSB wood of 10mm thick. I glued the parts together with wood glue. The back of MDF I attached to the hexagon with screws, because that would be where the most force would be applied.



Maar de grote vraag was natuurlijk: waar haal ik zulke mooie doorzichtige koepels vandaan in die maat? Die heb ik natuurlijk éérst gezocht, voordat ik aan de stappen hierboven begon. Na lang googelen kwam ik op het idee om 2 beschermhoezen van bewakingscamera's te kopen. Die zijn in alle soorten en maten te koop op AliExpress voor een paar euro's. Ik vind het altijd leuk om iets te gebruiken dat eigenlijk heel ergens anders voor bedoeld is. Het was precies wat ik nodig had, met schroefgaatjes en alles.

The big question was of course: where do I get such beautiful transparent domes in that size? Of course I first looked for it before I started the steps above. After a lot of googling I came up with the idea to buy 2 protective covers for surveillance cameras. They are available in all shapes and sizes on AliExpress for a few euros. I always like to use something that is actually meant for something completely different. It was exactly what I needed, with screw holes and everything.


Het hout was ook niet al te duur en zo heb ik voor minder dan 50 euro twee coole kattenhuisjes gemaakt. Het bevestigingsbeugeltje even mooi in het hout laten verdwijnen, zodat de huisjes ook echt tégen de muur aan komen te hangen.

The wood was also not too expensive and so I made two cool cat houses for less than 50 euros. Let the mounting bracket disappear nicely into the wood, so that the houses really hang against the wall.

Om mij te plagen zitten Punzel en Tommy vooral op hun huisjes en niet zo vaak erin, maar dat kan me eigenlijk niet eens zoveel schelen. Als ze er maar plezier van hebben.

To tease me, Punzel and Tommy sit on their homes a lot and not often in it, but I don't mind. As long as they enjoy it.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten