zondag 3 mei 2020

Een lampenkap van lege yoghurtbakjes / a lampshade from empty yogurt cups



Dit idee zag ik eens op Pinterest. Het duurde even voordat ik kon beginnen met deze klus, want ik moest eerst genoeg lege yoghurtbakjes verzamelen. Ik heb mijn kinderen ongeveer een jaar lang af en toe van deze toetjes laten eten en zo is het uiteindelijk gelukt om 115 lege bakjes te verzamelen. Zoveel had ik namelijk nodig voor 23 rijen van 5.

I once saw this idea on Pinterest. It took a while before I could start with this job, because I first had to collect enough empty yogurt cups. I had my children eat these desserts every now and then for about a year and so I finally managed to collect 115 empty cups. That's how much I needed for 23 rows of 5.


Ik wilde de plastic bakjes precies zo aan elkaar bevestigen als ik ook bij mijn dia-lampenkap had gedaan: met ringetjes in het midden van elke zijde. Om ervoor te zorgen dat elk gaatje ook precies in het midden terechtkwam, had ik een mal gemaakt. Anders zouden de bakjes scheef gaan hangen. Honderdvijftien keer vier gaatjes is vierhonderdzestig gaatjes.

I wanted to attach the plastic cups exactly as I did with my slide lampshade: with rings in the middle of each side. To make sure that each hole ended up exactly in the middle, I made a mold. Otherwise the trays would hang crooked. One hundred and fifteen times four holes is four hundred and sixty holes.


Ik had nog buigringetjes over van mijn dia-lampenkap - 8mm. Op het linkerplaatje zie je hoe je ze het beste kunt open en dicht kunt buigen. Op het rechterplaatje zie je hoe ik twee bakjes met elkaar verbond. Volgens mij heb ik 253 ringetjes gebruikt, maar ik kan me vergissen. Eén ding is zeker: ik had drie dagen last van gevoelige vingertoppen.

I still had bending rings from my slide lampshade - 8mm. On the left picture you can see how best to open and close them. On the right picture you see how I connected two trays together. I think I used 253 rings, but I can be mistaken. One thing is certain: I had sore fingertips for three days.


Ik heb ervoor gekozen om de de drie kleuren zo willekeurig mogelijk over de lampenkap te verdelen, wat dus eigenlijk helemaal niet willekeurig is, maar juist een heel bewust werkje. Van een andere lampenkap gebruikte ik de boven- en onderring en toen was de lampenkap klaar!

I have chosen to distribute the three colors as randomly as possible over the lampshade, which is actually not random at all, but rather a very conscious work. From another lampshade I used the top and bottom ring and then the lampshade was ready!


Hier nog even een filmpje van het hele proces:

Here's a video of the whole process:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten